Vårens modetips av Chics chefredaktör Charlotta Flinkenberg



Charlotta Flinkenberg, chefredaktör Chic

Charlotta Flinkenberg är chefredaktör och grundare av CHIC. Parallellt med tidningsskapandet har hon varit programledare för ett eget program på TV3, skrivit två böcker och skaffat tre barn. Charlotta har också en populär blogg där hon bjuder på humor, självdistans och självklart en massa mode.

Vilka stilar gäller i vår?
– 70-tal i alla former, från den lyxigt bohemchica stilen med hattar och jumpsuits till mer hippiebetonat. Blockfärgat á la Gucci är också en stark trend. Monokromt vit skala från topp till tå eller blommigt mixat med fruktmönster kommer även stort.

Äntligen får vi en färgstark vår. Vilka färger satsar du på?
– Jag äger redan en del färgstarka plagg i chockrosa, gult och kornblått. Det nya i vår är att våga blanda dessa med andra starka färger – samtidigt. Jag kommer att hålla färgerna i hyfsat snarlik ton, även om de krockar. Alltså blått-grönt-lila-turkos samtidigt. Eller rosa-orange-gult-rött samtidigt. Annars blir det för mycket clownen Manne av allt... ;-) Just orange och chockrosa kommer nog att bli de färger jag satsar mest på då det är färger jag alltid tyckt om.

Vilka modemåsten ska vi investera i?
– En jumpsuit, eftersom det är byxans motsvarighet till klänningen som multifunktionell outfit som inte kräver extra plagg för att vara “färdig” (som den svarta från FCUK, Asos.com – se bifogad bild). Den vida 70-talsbyxan tycker jag att man kan hoppa över, långt ifrån alla passar i den och den är svår att styla snyggt. Men jumpsuits finns i många varianter och går att bära både till vardags och fest beroende på hur du pimpar den med smycken, bälten, kavajer/skinnjackor och skor. Jag skulle också rekommendera att satsa på en klänning som är lite kortare framtill men något längre baktill, praktisk och snygg. Ett par snygga kilklackssandaletter, gärna med repsula, kommer att bli ett måste i sommar. Perfekta till 70-talstrenden och är både sköna att gå i samtidigt som de adderar höjd. Våga välja ett par i stark färg!

www.asos.com



Har du några favoritaccessoarer?
– Bälten i alla former. De skapar fin dramatik till det tråkigaste plagg och en outfit får en helt annan finish med ett vackert skärp eller ett dominant bälte. I vår är tofsskärpet hett, eller alla former av metallicbälten som blir snyggt till den färgstarka trenden. I smyckesväg så är jag nyfiken på det superheta chokerhalsbandet, som gärna får vara i stel metall eller varför inte i läder? Ger en sofistikerad känsla åt både minimalistiska och maximalistiska plagg. Den stora pekfingerringen fortsätter också att vara en favorit!

Nu är det dags att sätta på sig solglasögonen. Vilka trender ser du här?
Pradas uggleliknande solisar med färgstarka skalmar blev uppmärksammade på catwalken. I övrigt är klotrunda John Lennon-brillor heta. Själv satsar jag på piloter, ett säkert kort varje vår som aldrig går ur modet. 50- och 60-talsbågarna kommer också stort efter Mad Men-hypen som fortfarande är stark.

Vad väljer du för väska i vår? Till vardags och till fest?
– Jag har redan köpt två stycken större basväskor från Marc by Marc Jacobs, en i svart och en i konjaksbrunt skinn. Så vardagsväskor känner jag att jag täckt in behovet av redan. Samtidigt kan man väl aldrig få för många väskor... En het modell är läderväskan med längre axelrem som bärs över axeln. Jag är sugen på en sådan från Céline i rött eller orange. Och så älskar jag Zaras XL-clutch i gult skinn, den kommer att bli superhet till både jeans och klackar i sommar, eller till en spetsklänning, eller till andra färgstarka plagg. Gult är vårens trendigaste färg!

www.celine.com

www.zara.com



Jag vet att du älskar skor. Vad satsar du på nu?
– Till vårens färgchocksplagg behöver jag lugna skor, gärna i nude, vilket passar till allt och gör benen längre och slankare. Jag letar nu efter ett par Christian Louboutin av modellen Pigalle, i nude. Skyhöga stilettklackar. Jag har ledsnat en del på platåpumpsen och vill återgå till det klassiskt sexiga. Men känner jag mig själv rätt kommer jag säkert att slå till på några crazy skor också med annorlunda detaljer eller i utstickande färg – jag brukar inte kunna hålla mig... Miu Miu har gjort fina modeller för våren, liksom Zara och Topshop som spelar i en mer moderat prisliga.

www.christianlouboutin.com


Tack Charlotta för dina inspirerande svar. Besök Charlottas härliga blogg för mer inspiration och skaffa en prenumeration av tidningen här.

Av: Camilla Runberg



Kommentarer
Postat av: Lotta

Perfekt! Nu har jag grunderna till vårens outfit. Det får bli till att köra Charlottas tips om plagg i samma/liknande färgskala & ammandes som jag är utgår jag självklart från Prouds eminenta amningsplagg, den i princip kornblå ponchon (ja, jag veeet att den funkar som gravid också men att amma i offentliga miljöer - det är bara bäst!). Bälten är ju definitivt ett måste - och ack så efterlängtat efter att ha haft gravidmage ett bra tag :-), till det en tur till bla TopShop för att hitta de rätta skorna. Solbrillor kittade jag förra året - ett par RayBan pilot. Et voilá! Jag är redo för vår! Hurra! Tack för snabb och proffsig vägledning!

2011-03-17 @ 21:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0