Intervju med kokboksförfattaren Monica Eisenman

Monica Eisenman i Proud.
 

Monica Eisenman har precis fått sitt första barn, en son, tillsammans med sin sambo Henrik. Monica är ständigt aktuell som DI Weekends matskribent tillsammans med sin syster Lisa. Monica bor på Södermalm i Stockholm och är i grunden grafisk formgivare, utbildad vid European Graphic Design i Paris. Monica frilansar som matkreatör, skribent och stylist och reser mycket för att få inspiration. Monica är också känd för att under åtta år ha drivit The Cookbook Café och har skapat sex fantastiska kokböcker tillsammans med sin syster Lisa.

 

Monica, när man läser om dig låter det helt fantastiskt. Du reser, klättrar i berg och skapar god mat. Berätta: är det så du lever?

Att klättra hinner jag tyvärr inte längre – men resa och laga och äta god mat kommer alltid vara något som jag prioriterar.  Tyvärr hinner jag inte laga så mycket mat just nu då min lilla kille vill amma – typ jämt! Men vi håller redan på att planera en liten semesterresa utomlands i september eller oktober. Jag brukar aldrig vilja åka på charterresa eller all-inclusive.  Men nu känns det som det passar oss bra då vi ska resa med ett litet barn. Jag och Henrik vill bara få lite tid för oss själva tillsammans med bebisen i lugn och ro. Även om Henrik har semester nu under sommaren så är det alltid något som måste fixas med då vi flyttade in i en ny lägenhet precis innan Eric föddes och det är mycket kvar som ska fixas.  Sen funderar vi även på att ta en månad i thailand i början på nästa år. 

 

Hur kom det sig att du som grafisk formgivare började arbeta med mat? 

Min mamma har alltid älskat att laga mat så jag har nog ärvt det intresset från henne. När jag var liten så hade jag alltid små matlagningsprojekt när jag kom hem från skolan.  Som 10-åring gav jag mig på att göra croissants en gång. Men det gick förstås åt pipan.  Däremot kunde jag göra grym kola! Sen tror jag att det faktum att jag har vuxit upp i olika länder också har haft stor påverkan. Blir man ständigt exponerad till nya matkulturer så känns det naturligt att det då även skapas ett intresse.

 

Vad är roligast när ni skapar en ny bok?

Oj – allt!  Att skapa recepten, bestämma hur boken ska se ut – all provlagning samt styling och fotografering. Det är mycket jobb – men otroligt roligt på samma gång.

 

Ni skriver varje vecka inspirerande recept för DI Weekend. Hur får ni inspiration? 

Vi får inspiration från t ex resor, restaurangbesök och vänner.  

 

Vad är ditt bästa tips till de som funderar på att börja skriva kokböcker eller på något annat sätt ge sig in i din bransch?

Har man en bra idé så är det bara att kontakta ett förlag och presentera den. Dock är det viktigt att man har en bra och tydlig presentation.

 

Monica Eisenman i Proud. Fotograf: www.jennyhammar.com

 

Vad tycker du är viktigt att tänka på att äta när man är gravid?

Jag var mest sugen på onyttig mat och sötsaker – vilket jag även gjorde. Men jag såg även till att försöka få i mig näringsriktig mat också. Blanda annat drack jag mycket smoothies. Blandar man t ex banan, avokado, yoghurt, spenat (!) och andra frukter får man i sig viktiga vitaminer, mineraler och andra näringsämnen.   Sen försökte jag även äta mycket fisk.

 

Har du några andra bra gravidtips?
Självfallet ska man ha koll på vad man inte bör äta som gravid – men det får inte bli ett stressmoment i ens liv. Försök istället att fokusera på allt gott som man faktiskt FÅR äta! Jag tycker dessutom det är ok att ge in till sina ”cravings” – så länge man samtidigt försöker äta balanserat och näringsrikt.

 

Vad har du för planer i sommar?

I sommar ska jag bara ta det lugnt och njuta av att vara nybliven mamma.  Vi kommer åka en sväng till Värmland för att hälsa på svärmor och svärfar så att de får hänga lite med sitt barnbarn.

 

Systrarna Eisenmans Mingelmat. Fotograf Roland Persson.

 

Vi fick nyligen se dig och Lisa ge era bästa tips på mingelmat i Nyhetsmorgon på TV4. Kan du dela med dig några recept till Prouds kunder?

I vår nya bok Systrarna Eisenmans mingelmat har vi över 565 recept. Här har jag valt ut tre av mina favoriter!


KRONÄRTSKOCKA MED KRÄFT- & FÄNKÅLSRÖRA

antal ca 24 stycken

tid ca 1 timme och 15 minuter

 

1 kokt kronärtskocka se recept sidan 198

kräft- & fänkålsröra

200 g kräftstjärtar, finhackade

2 dl finhackad fänkål

50 g fetaost, smulad

½ rödlök, finhackad

1 lime, färskpressad saft

2 msk hackad persilja

 

Låt den kokta kronärtskockan kallna. Rör ihop alla ingredienser till kräft- och fänkålsröran.

 

Dra av alla blad på kronärtskockan. Lägg upp på ett fat och fördela röran på bladen.

 

 

GYLLENE GAZPACHO MED MELON OCH LIME

antal ca 15 glas

tid ca 25 minuter + 1 timme i kylskåpet

 

200 g gula tomater, skållade och urkärnade

2 msk finhackad rödlök

1 vitlöksklyfta, pressad

½ gul paprika, urkärnad

¼ honungsmelon, skuren i tärningar

½ röd chili, urkärnad och finhackad

½ dl tärnad gurka

1–2 lime, färskpressad saft

1 msk finhackad koriander

ca 4 dl kall hönsbuljong

salt och peppar

 

Kör tomater, rödlök, vitlök, paprika, melon och chili i matberedare eller med stavmixer. Tillsätt gurka, lime, koriander och buljong. Smaka av med salt och peppar.

Ställ gazpachon kallt tills den ska serveras, i minst 1 timme. Fördela i kylda snapsglas. Servera direkt.

 

FIKON MEd GORGONZOLA  & BRESAOLA

antal ca 24 stycken 

tid ca 15 minuter

 

4 färska fikon

50 g bresaola

50 g gorgonzola

 

Dela varje fikon i 6 klyftor. Skär bresaolan i skivor på längden. Lägg en bit gorgonzola på varje fikon och vira om med en skiva bresaola. Fäst ihop med en tandpetare eller servera med tandpetare bredvid.

 

Nedan vackra bilder tagna av fotograf Roland Persson för boken systrarna Eisenmans Mingelmat. Boken köper ni tex hos Adlibris.
 
Fotograf Roland Persson
 
Av: Camilla Runberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0