Skönhetstrender med Alexandra Olsson Agent Bauer

 

Alexandra Olsson arbetar som hår och make-up artist på Agent Bauer. Alexandra har arbetat för alla de stora modemagasinen och för många varumärken. Alexandra har bla arbetat för Cafe, Cosmopolitan, Costume, Damernas Värld, Danska Bazaar, Dv Mode, Dv Man, Glamour,  M magazine,  Plaza kvinna, H&M, Gina Tricot, House of Dagmar, Indiska, Oriflame & Peak Performance. Att lägga makeup och fixa hår på fotomodeller och kändisar är Alexandras vardag.

Alexandra har nyligen börjat blogga och hennes blogg hittar du här. http://www.alexandraolsson.se

Alexandra lever tillsammans med sambo, en fyraåriga son och en bebis på väg, söder om Stockholm.

 

Ny säsong – nya trender. Vad är det för frisyrer som gäller i vår?

Som vanligt är det många olika trender, 50-talsfrisyrer håller i sig starkt, både uppsättningar med 50-talskänsla och stora lagda hår, men det har också varit många varianter på hästsvansar på visningar, och olika varianter på wetllook, med antingen hela håret blött, eller bara blött uppe på och på sidorna men längderna bak torra.

 

Hår och makeup Alexandra Olsson

 

Är det kort, långt eller mellanlängd som dominerar?

Det är långt hår, som alltid ;)


Nu känns håret riktigt trött efter vintern. Har du någon dunderkur att föreslå?

Någon riktig dunderkur vet jag inte, men det är viktigt att inte tvätta håret för ofta, helst inte mer än 2 ggr i veckan (naturligtvis beroende på vad man gör och hur smutsigt det blir), köp schampoo efter din hårtyp och investera i en bra hårinpackning och gör det en gång i veckan. Låt inpackningen sitta i med handduk samt aluminiumfolie runt i 20 min. En superprodukt är Anti-snap från Redken. Det är en leave-in treatment som man tar i nytvättat, handdukktorkat hår, superdryg och du använder den på ställen där håret är skadat, som längder och i topparna. Anti-snap innehåller protein som ska bygga upp och stärka håret utan att det blir kladdigt eller tynger ner. Jag tycker att det blir bäst resultat om du efter applicering fönar håret, det får "studs", glans och ser friskt ut.

 

Vilka nyheter ser du på make-up fronten.  Är det fortfarande mycket sotade ögon?

En del sotade ögon, men nu är det roliga inslag av mycket färg på ögonen, gärna turkost, orange eller t om rött. Mycket 50-tals inspiration även här med mycket eyeliner, mycket fransar samt att de ifyllda ordentligt markerade brynen är tillbaka efter långt uppehåll av blekta bryn.

 

Hår och makeup Alexandra Olsson

 

Det känns som om även huden skulle behövas piggas upp. Några tips?

Det bästa är att gå på en ansiktsbehandling och få en ordentlig utrensing och fuktboost. Fuktgivande serum, någon dag/nattkräm som passar för din hy och gärna exfoliera en gång i veckan för att få bort döda hudceller. Jag älskar själv Excuviance produkter, de har något för alla hudtyper, ger superfina resultat samt är väldigt dryga och prisvärda. Du hittar dem bara hos salonger dock, eller på nätet såklart.

 

Vad blir det för fina nagellack till våren och sommaren?

På naglarna får man gärna skoja till det med mönster av olika slag i vår, det har börjat komma mycket saker ute i butikerna så man kan göra det hemma nu, som stenciler, stenar och klistermärken, det är bara att leka loss! Annars har naturliga beiga och ljus rosa färger dominerat på visningarna.

 

Berätta om din nya blogg. Vad får vi läsa om där?

Jag har börjat blogga genom en ny modesite som heter Projection.se, på min blogg får man följa mig i mitt jobb, man får följa med backstage, jag skriver och tipsar skriver om produkter och avslöjar även en del yrkeshemligheter. Jag kommer även att lägga upp mina jobb där, samt göra jobb för Projection som läggs upp på siten.

Av: Camilla Runberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0