Intervju Lotta Gray – Vimmelmamman

Intervju Lotta Gray


Lotta Gray arbetar som vimmelreporter på tidningen SE&HÖR och lever i södra Stockholm med sonen Lennox 3, 5 och maken Threst.


I maj 2008 förändrades Lottas liv för alltid. Lotta fick då beskedet om att hon hade tjocktarmscancer och en akut operation där 80 centimeter tarm togs bort. Därefter följde en cellgiftsbehandling på sex månader. Man upptäcker en spridning till levern som opererades i mars 2009.


Lotta, berätta om dig själv och vad du och din familj har gått igenom.


När jag drabbades av cancer rasade förstås allt. Jag kunde inte begripa, ta in det. Lennox var bara 2,5 år och förstod ju ingenting men den största smärtan var nästan att inte kunna leka eller ta hand om honom efter min operation. Dessutom var jag ju på sjukhuset en månad innan jag kom hem.

Hur ser ert liv ut nu? Vad skiljer sig mest från tiden före du fick beskedet om cancer till efter?


Just nu är vårt liv inte så mycket cancer rent praktiskt. Vi lever på, ett vanligt vardagsliv som jag numera uppskattar oerhört. Det här kaoset, pusslandet, stressen är numera inget jag gnäller över. Vi pratar inte så mycket om min cancer alls men självklart bär jag den alltid med mig, oroar mig själv och gråter ofta i ensamhet. Jag är inte på något sätt friskförklarad och utom all fara. Jag går på röntgenkoller var sjätte månad och har har ca 50 % chans att överleva. Det som skiljer sig mest åt från tiden innan är att jag uppskattar vardagslivet på ett helt annat sätt! Tänk att jag bara är här, det är inte alls självklart!


När jag träffade dig som hastigast för en dryg månad sedan så bara du lyste av glädje och energi. Var får du all din kraft ifrån? Har du några tips att ge till våra läsare?


Jag försöker lära mig hela tiden. Från saker och händelser. Det är ett ständigt pågående arbete och inget som kommer självklart. Jag känner inte alls igen mig i den beskrivningen eftersom jag oftast känner mig rädd och ledsen. Men jag tror att min stora kärlek till livet och min familj gör att något ändå lyser igenom. Tips är att försöka sänka kraven. Vi kvinnor, framför allt i storstäder har enorma krav på oss att vara fixade, smala, gulliga, delaktiga i allt, bra mammor och supervackra hem. Det funkar inte. Något kommer till slut att gå sönder. Om vi kunde ses på oss själva med lite mer förlåtande ögon så tror jag vi skulle må bättre. Jag försöker göra det.

Nu arbetar du som vimmelreporter för Se & Hör samtidigt som du är starkt engagerad i cancerfrågor och gör tester var sjätte månad. Hur går det att förena detta? Är det svårt att ställa om?

Jag älskar mitt jobb och har varit på tidningen i 10 år. För mig är det en ventil att vimla. Det är ca 2-4 event i veckan. När jag gick på cellgiftbehandling i sex månader och samtidigt jobbade heltid (fråga mig inte hur det gick ihop sig) så var det så skönt att komma till den där välden med lite kindpussar och champagne och lämna gråtbubblan och sjukhus.

Du bloggar också, hur kom det sig att du började blogga?

Det var en kollega som tjatade på mig. Bloggen har jag gaft fyra år. Alltså innan jag blev sjuk. Den har nu fått många priser som Årets livstilsblogg, Årets kvinnliga bloggstjärna. Årets tarmcancerpris, Årets hjälte-mama, Årets BLOK, Årets Örebroare. Inget av detta hade jag fått utan min blogg.

Vad får man läsa om på din blogg?

Gala och galon-cellgifter och champagne. Ett vanligt ovanligt mammaliv med starka inlägg som har ganska existensiell bakgrund

Vad gör du helst med familjen en vinterdag?

Klär oss varm som sjutton och åker snowracer för att sedan värma hos framför vår brasa och mysa i långkalsonger!

Tack snälla Lotta för att vi fick göra denna intervju med dig.



Sedan intervjun gjordes har det blivit officiellt att Lotta ska vinterprata den 28 december, skriv in i kalendern. Lottas fina blogg hittar du här.

Av: Camilla Runberg

Kommentarer
Postat av: ...en annan Lotta....

...stort tack Lotta för att du delar med dig i artikeln! Det är lätt att luras av att vackra och glada människor inte skulle ha några problem i världen men ack så lätt man kan lura sig på ett första intryck av ytan! att läsa intervjun får mig att extra mycket bara njuta av att få vara hemma med mina två barn - istället för att gnälla över något så trivialt som att de har streptokocker och jag inte hinner med allt som står på to-do-list. Vad gör väl det? Vi kan ju snart åka snowracer och sitta framför öppna brasan, det är ju det som räknas och helt utan konkurrens! /...en annan Lotta...

2010-12-06 @ 20:36:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0