Intervju med Let´s Dance dansaren Malin Johnsson


Bakgrund

Malin är professionell dansare, danslärare och har pluggat  till affärsekonom. Hon jobbar som koregraf och varit modell för olika moderepotage bla i Aftonbladet.

Malin har varit Italiensk juniormästare i tiodans, rankad etta i USA i standarddans och varit med i Svenska juniorlandslaget i 3 år.

Hon har deltagit i den svenska tv produktionen Let's dance och dansat med artisten Danny Saucedo, skådespelaren Stefan Sauk och artisten Alexander Rybak. Just nu har hon sin egen dansskola lite utanför Göteborg.

 

Hur gammal var du när du började dansa?

- Jag var 6år

 

Hur kom det sig att du började dansa?

- Jag älskade att dansa och ville hela tiden göra shower hemma för mina föräldrar, så då satte mamma mig i dansskola.

 

Hur är det att tävla i dans?

- Det är väldigt speciellt, man är i sin egna lilla bubbla och det är väldigt hårt, jag fick speciellt känna på det när jag borde i Italien och kämpade för att vinna italienska juniormästerskapen. Vi tränade ca 7-8 timmar per dag, hade då tagit sabbats år från gymnasiet.

 

Tränar du något mer än dans?

- Just nu tränar jag även bodycombat och crosstraining, det är superkul att testa något annat.

 

Vad är viktigt att tänka på när barn börjar dansa mer än att de ska ha roligt?

-Jag tror att det är viktigt att försöka göra så att de får en så god förståelse för rytmen så tidigt som möjligt.


När tycker du att ett barn är moget för att börja tävla i dans?

- Jag var 9 år när jag började tävla, jag tror man är redo då.

 

Kan man bli duktig dansare om man börjar som vuxen? Det ser ju onekligen ut så när man ser på Let´s Dance.

- Ja, det tror jag, har man talangen och rytmkänsla så går det nog. Kanske inte bli bäst, men bra:)

 

Vilket är ditt bästa Let´s Dance minne?

- Mitt bästa Lets dance minne är när jag och Stefan fick stående ovationer från juryn efter vår slowfox, det kändes så bra eftersom vi hade slitit så hårt den veckan!

 

Kommer du att vara med i årets Let´s Dance?

- Nej, jag har min dansskola att tänka och satsa på. Det är verkligen en dröm som har gått i uppfyllelse.

 

Kost och träning hänger ihop. Vad tycker du är viktigt att tänka på vad det gäller kosten när man tränar mycket?

- Jag tycker det är viktigt att äta med sunt förnuft, och att ibland få unna sig. Inget får bli hysteriskt.

 

Vad är ditt bästa må bra tips?

- Mitt bästa må bra tips är att vara tacksam för det man har och inte hela tiden tänka på det man inte har. Då tror jag man blir lyckligare.

 

 

Av: Camilla Runberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0